EĞİTİM - Uğur Okulları öğrencileri derslerinde öğrendikleri bilgileri hayata geçirerek robotik, oyun tasarımı ve 3D tasarım alanlarında yarıştığı U-Maker Fest, Uğur Okulları Ankara Yaşamkent Kampüsü´nde gerçekleştirildi.
Öğrencilerin tüm yıl boyunca kazandıkları problem çözme, eleştirel ve kreatif düşünme gibi 21. yüzyıl becerilerini pratiğe dönüştürmelerini amaçlayan U-Maker Fest, Uğur Okulları ve Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi iş birliğinde bu yıl ilk kez gerçekleştirildi.
Teknoloji ile ?kendin yap´ kültürünün birleşiminden oluşan ?Maker´ akımı, bu kez Türkiye´nin birçok bölgesinden gelen ve keşfetmeyi seven öğrencileri Ankara´da, Uğur Okulları Yaşamkent Kampüsü´nde buluşturdu. Yarışma alanında 8 okuldan 26 takım 150´ye yakın öğrenci ile yarıştı. Robotik, oyun tasarımı ve 3D tasarım olmak üzere 3 alanda yarışan öğrenciler ?Mahallem ve Ben´ temasında projeler üreterek stantlarda sergilediler ve jüri üyelerine sundular. Hazırlık sürecinde öğrencilerin tasarım odaklı düşünme felsefesinden yola çıkarak proje geliştirmesi beklendi. Üretim sürecinde de sırasıyla izlemeleri gereken adımlar ?Empati Kur, Tanımla, Fikirleştir, Prototiple, Test Et´ şeklinde tanımlandı. Bu adımlar ışığında projelerini hazırlayan 26 takım U-Maker Fest´te yarıştı.
?Bir yıl boyunca aldıkları teorik uygulamayı pratiğe döktüler?
Uğur Okulları Genel Müdürü Nevzat Kulaberoğlu, etkinliğin 1 yıl boyunca öğrencilere sınıf ortamında verilmiş olan teorik uygulamanın pratiğe dökülmesi olduğunu kaydederek, ?Uğur Okulları olarak STEM eğitimi, kodlama, yazılım eğitimi, 3 boyutlu yazıcı imalatı, 3 boyutlu tasarım ve 3 boyutlu üretim eğitimi programlarımız var, bu programlar çerçevesinde öğrencilerimize Türkiye´nin her yerindeki Uğur Okulları´nda teorik eğitimler veriliyor, teorik eğitimin yanında öğrencilerimiz pratik de yapıyorlar. Bu pratiklerini desteklemek, yapmış oldukları ürünleri sergileyip, kendilerini ifade edebilmeyi ve böylesi güzel bir günde, güzel bir ortamda arkadaşlarıyla beraber ekip çalışması sergileyebilmelerini sağlamak amacıyla ?U Maker Fest´ i gerçekleştirdik? ifadelerini kullandı.
?Destek vermeye hazırız?
Kulaberoğlu, 10-11 yaşındaki öğrencilerin yazılım üzerinden geliştirmiş olduğu oyunların olduğunu belirterek, ?Ben de oynadım. 3 boyutlu yazıcı yapan öğrencimiz var ve kendisinin yapmış olduğu 3 boyutlu yazıcıyla 3 boyutlu objelerin çıktıları var. İnşaatlarda düşme tehlikesine karşı ve özellikle yüksek binalardaki temizlik aşamalardaki düşme tehlikesine karşı önlem olarak yaptıkları şeyler var. Bir mahallenin ya da bir okulun güvenliğiyle ilgili drone ve güneş enerjisi destekli güvenlik sistemi projeleri var. Bunun gibi çocuklarımızın yaratıcılıklarını da ortaya koydukları çok güzel projeler var. Tasarlayan öğrenciler, ilkokul, ortaokul ve lise yani bütün yelpaze var. Ümit ediyorum ki bütün okullarda bu şekilde teknolojiyi özümseyebilen, anlayabilen ve kullanabilen nesiller yetiştirebilelim. Biz bunu yapabildiğimizi düşünüyoruz, her zaman isteyen bütün okullarımıza bu konuda destek vermeye de hazırız? şeklinde konuştu.
?Esas amacımız mahalledeki yaşlılara yardım etmekti ve bunu başardığımız için mutluyum?
Gazeteye ihtiyaç duyan yaşlıların gazete almaya gidemedikleri için bir gazete dağıtım aracı tasarladıklarını söyleyen Süha Gürşün, ?Aracımız gazeteleri teker teker bırakmaktadır. Manuel ve otomatik olmak üzere iki şekilde hareket etmektedir. Araçta herhangi bir arıza çıktığında elimizle kontrol edebiliyoruz. Bizim yazlığımızda genellikle yaşlılar oluyor ve genelde onların çocukları gazete alıp onlara getiriyordu. Ben de onu daha kolay bir şekilde yapmaları için aklıma böyle bir fikir geldi. Bunu hep birlikte düşündük, tasarladık, mekaniğini ve yapım bölümlerini paylaştık. Esas amacımız yaşlılara yardım etmekti bunu da başardığımızı düşünüyorum. Bu araçlar sokaklarda gezip gazete dağıtabilir. Tasarımın hayata geçmesinden önce burada olmak bile benim için çok önemli bir duygu? açıklamasını yaptı.
?Mahallem için, kaldırımları yenilemek için ve daha rahat bir mahallede yaşamak için tasarladık?
?Benim mahallemde yeterli sayıda vinç yok, bu yüzden ben kaldırımlarda yürüyemiyorum ve bir sürü sorun yaşıyorum? diyen Toprak Temizkan, sözlerini şöyle sürdürdü:
?Bu yüzden ben de mahallem için bir kepçe yaptım. Bu kepçe hava basıncı ile çalışıyor, dengede durması için önünde bariyerim var. Vinç sağa sola hareket ettiğinde yan bariyerlerim var, bunu kilitlemek için kullandığımız bir kilit sistemimiz var. Bizim aracımız motor ve pistonla çalışıyor, motor ve piston birlikte çalışarak oyunu başlatıyorlar. Motor çalışarak pistona hava basıncını veriyor, pistonla 3 kolumuza gönderiyor, 3 kolda 9 tane frekans var, bunların 6´sı gerçek frekans, 3´ü kilitleme frekansı. Yönünü değiştirmek için de çark sistemimiz var, tekerleklerin yönünü değiştirebiliyor. Mahallem için, kaldırımları yenilemek için ve daha rahat bir mahallede yaşamak için bunu tasarladık. Çok mutluyum, birinci olmak isterim, çünkü çok emek verdik arkadaşlarımla.?
Engelsiz Mahalle projesi
Engellilerin sorunlarına çözüm üretmek için böyle bir şey yaptıklarını söyleyen Ozan Omak, ?Engelliler Derneği Şubesini ziyaret ettik, sonra düşünüp taşındık böyle ?Engelsiz Mahalle´ adlı bir proje tasarladık. Bu projemizde engelliler için kolaylıklar var, öncelikle yürüyüş bandımız var, bedensel engelliler, işitme engelliler buraya binerek istediği bölgeye gidebiliyorlar? diye konuştu.
Sensörle engellilerin karşıdan karşıya geçmesi için kolaylık sağladıklarını belirten Ömer Keskin, ?Görme engelli vatandaşımız karşıdan karşıya geçecek ama bir arabada aynı zamanda geliyor, bu sensör arabayı algılıyor ve ses çıkarmaya başlıyor. Böylece görme engelli vatandaşımıza sinyal vermiş oluyor. Bu sinyalin anlamı da ?Şu anda araba geçiyor, karşıya geçme´ oluyor. Burada da onlar için büyük bir kolaylık var? dedi.
Robotik alanında kazanan takım Uğur Okulları Balgat Kampüsü Pil-Av takımı oldu. Çocuklara, 3 pil karşılığında bir zıplayan top hediye eden geri dönüşüm robotu tasarlayan Pil-Av takımı bu projesi ile erken yaşta doğru davranış alışkanlığı kazandırmayı hedefledi. Oyun tasarımı alanı kazananı Uğur Okulları Antalya Konyaaltı Kampüsü´nden U-Street takımı, mahallede oluşan çöp kirliliğini engellemek amacıyla sokaktaki çöpleri topladıkları bilgisayar oyununu geliştirerek şampiyon oldular. 3D tasarım alanında kazanan takım ise akıllı ev projesi hayata geçiren Uğur Okulları Gaziemir Kampüsü´nden U-Creators takımı oldu. Çatıda biriken yağmur suyunun oluklar yardımıyla bir depoya toplanıp bahçe sulamasında kullanıldığı, geri dönüşüm için borular sarkıtılarak cam, kâğıt ve plastiklerin toplandığı bir sistem geliştirdiler. Yel değirmeni ile rüzgâr enerjisi üreterek bahçenin aydınlanmasını da sağladılar. Ayrıca kendi ürettikleri insansız hava aracı ile mahallenin güvenlik sorununa çözüm üreten, evlerden besin toplayarak sokak hayvanlarına götüren robot tasarlayan, park ve trafik sorununa çözüm getiren, enerji tüketiminin azalmasına katkı sağlayacak projeler geliştiren diğer tüm takımlar da fikirleri için ödüllendirildi.